В давніх літописях наших
Єсть одно оповідання,
Що зворушує у серці
Найсвятіші почування.
Не блищить воно красою
Слів гучних і мальовничих,
Не вихвалює героїв
Та їх вчинків войовничих.
Ні, про інше щось говорить
Те старе оповідання…
Між рядками слів таїться
В нім якесь пророкування.
І воно живить надію,
Певну віру в ідеали
Тім, котрі вже край свій рідний
Зацурали, занедбали…
* * *
Жив у Києві в неволі
Ханський син, малий хлопчина,
Половецького б то хана
Найулюблена дитина.
Мономах, князь Володимир,
Взяв його під час походу
3 ясирем в полон і потім
При собі лишив за вроду.
Оточив його почотом
І розкошами догідно —
І жилось тому хлоп’яті
І безпечно, і вигідно.
Час минав, і став помалу
Рідний степ він забувати,
Край чужий, чужі звичаї
Як за рідні, уважати.
Та не так жилося хану
Без коханої дитини.
Тяжко віку доживати
Під вагою самотини.
Зажурився, засмутився…
В день не їсть, а серед ночі
Плаче бідний та зітхає,
Сну не знають його очі.
Ні від кого він не має
Ні утіхи, ні поради.
Світ увесь йому здається
Без краси і без принади.
Кличе він гудця до себе
І таку держить промову,
Що мов кров’ю з його серця
Слово точиться по слову.
«Слухай, старче, ти шугаєш
Ясним соколом у хмарах,
Сірим вовком в полі скачеш,
Розумієшся на чарах.
Божий дар ти маєш з неба
Людям долю віщувати,
Словом, піснею своєю
Всіх до себе привертати.
Ти піди у землю руську,
Ворогів наших країну —
Відшукай там мого сина,
Мою любую дитину.
Розкажи, як побиваюсь
Я за ним і дні і ночі,
Як давно вже виглядають
Його звідтіль мої очі.
Заспівай ти йому пісню
Нашу, рідну, половецьку,
Про життя привільне наше,
Нашу вдачу молодецьку.
А як все те не поможе,
Дай йому євшану-зілля,
Щоб, понюхавши, згадав він
Степу рідного привілля!»
І пішов гудець в дорогу,
Йде він три дні і три ночі,
На четвертий день приходить
В місто Київ опівночі.
Крадькома пройшов, мов злодій,
Він до сина свого пана
І почав казати стиха
Мову зрадженого хана.
Улещає, намовляє…
Та слова його хлопчину
Не вражають, бо забув вже
Він і батька, і родину.
І гудець по струнах вдарив!
Наче вітер у негоду,
Загула невпинна пісня —
Пісня вільного народу:
Про славетнії події —
Ті події половецькі,
Про лицарськії походи —
Ті походи молодецькі!
Мов скажена хуртовина,
Мов страшні Перуна громи,
Так ревли-стогнали струни
І той спів гудця-сіроми!
Але ось вже затихає
Бренькіт дужий, акордовий
І замісто його чути
Спів народний, колисковий.
То гудець співає тихо
Пісню тую, що співала
Мати синові свойому,
Як маленьким колисала.
Наче лагідна молитва,
Журно пісня та лунає.
Ось її акорд останній
В пітьмі ночі потопає…
Aле спів цей ніжний, любий,
Ані перший — сильний, дужий,
Не вразив юнацьке серце;
Він сидить німий, байдужий.
І схилилася стареча
Голова гудця на груди —
Там, де пустка замість серця,
Порятунку вже не буде!..
Але ні! Ще є надія
Тут, на грудях, в сповиточку!
І тремтячими руками
Розриває він сорочку
І з грудей своїх знімає
Той євшан, чарівне зілля,
І понюхать юнакові
Подає оте бадилля.
Що це враз з юнаком сталось?
Твар поблідла у небоги,
Затремтів, очима блиснув
І зірвавсь на рівні ноги.
Рідний степ — широкий, вільний,
Пишнобарвний і квітчастий —
Раптом став перед очима,
3 ним і батенько нещасний!..
Воля, воленька кохана!
Рідні шатра, рідні люди…
Все це разом промайнуло,
Стисло горло, сперло груди.
«Краще в ріднім краї милім
Полягти кістьми, сконати,
Ніж в землі чужій, ворожій
В славі й шані пробувати!»
Так він скрикнув, і в дорогу
В нічку темну та пригожу
Подались вони обоє,
Обминаючи сторожу.
Байраками та ярами
Неутомно прохожали —
В рідний степ, у край веселий
Простували, поспішали.
Україно! Мамо люба!
Чи не те ж з тобою сталось?
Чи синів твоїх багато
На степах твоїх зосталось?
Чи вони ж не відцурались,
Не забули тебе, неньку,
Чи сховали жаль до тебе
І кохання у серденьку?
Марна річ! Були і в тебе
Кобзарі — гудці народні,
Що співали—віщували
Заповіти благородні,—
А проте тієї сили,
Духу, що зрива на ноги,
В нас нема і манівцями
Ми блукаєм без дороги!..
Де ж того євшану взяти,
Того зілля-привороту,
Що на певний шлях направить,—
Шлях у край свій повороту?!
Поема «Євшан-зілля» Миколою Вороним була написана у 1899 році у Полтаві під впливом переживань, викликаних легендою про чудодійну траву, здатну повертати людям втрачену пам’ять. Дізнавшись її, поет задумався про людей, які забули про своє коріння, втратили розуміння, хто вони є насправді, були денаціоналізовані. І хоч написано твір більше сотні років тому, а він і у 21 столітті залишається актуальним, бо проблема, на жаль, нікуди не зникла.
Це ліро-епічна поема, у якій розповідається про ханського сина, який разом з ясиром потрапив до Русі і опинився в гостях у Мономаха, але євшан-зілля допомогло йому згадати Батьківщину і повернутись додому. Основна ідея твору у тому, що кожній людині варто любити свій край, тобто те місце, де вона народилась і зростала, його природу, землю і рідний народ. А от відмова від Батьківщини засуджується, бо як же можна зрозуміти того, хто відмовляється від свого коріння і не цінує землю, яка дала йому життя…
Син половецького хана, про якого йдеться у творі, потрапив у полон, але у його випадку умови перебування у ньому були не жахливими, а навпаки – він жив у розкоші. І так він до цього звик, що почав забувати рідний дім. На чужині йому стало добре, бо були створені комфортні умови, але батько дуже страждав від розлуки із сином. Тому він і відправив віщуна, щоб той хлопця повернув. Але виявилось, що виконати це завдання дуже складно.
Спершу віщун розповідав юнакові про переживання батька, про його сльози й смуток, потім почав співати половецьких пісень, але нічого з цього не подіяло. Довелось віщуну вдатись до останнього засобу – дати парубкові понюхати зілля, яке було привезене з його землі. Лише вдихнувши його запах, хлопець зміг пригадати степ і свій край.
Що стосується художніх засобів, які використовуються у поемі, то їх багато. Наприклад, є метафори, порівняння, численні епітети, синоніми. Зустрічаються також риторичні питання та звертання.