Питання в тому: бути чи не бути,
Чи у думках шляхетніше страждати,
Каміння й стріли долі навісної
В собі тримати, чи, піднявши руки,
Спинити море труднощів. Заснути
І сном мерців сказати: ми скінчили
Боління серця і мирські турботи,
Що їх спадкує тіло. Це – потреба
Здійснити бажане – померти, ні, заснути.
Заснути і, можливо, бачить сни.
Але ж які вони по смерті будуть,
Коли, струсивши пил земний з чобіт,
Одержимо жаданий відпочинок?
Що створює трагедію з життя,
Хто стерпить штурхани і кпини часу,
І панську кривду, і героя зверхність,
І муки ненависного кохання,
Зневагу прав, законів уникання,
Презирство клерків, глузування черні,
Коли спокою можна досягнути,
Зблиснувши лезом? Хто терпіти буде
Тягар свого солоного життя,
Коли б не страх, а що там після смерті?
Країна невідома – та межа,
Із-за якої вороття немає.
Це змушує терпіти біди наші,
Замість летіти до незнаних меж.
Тож з нас сумління робить боягузів,
А справжній колір вироку такий,
Що хворобливість – млявих дум відбиток,
А вчинки – вияв миті нетривкої.
І значить все на світі – лиш омана,
Що губить назву дії… Ти тепер,
Офеліє, квіт ніжний, німфо, знаю,
Мене в своїх молитвах пам’ятаєш.
І от питання — бути чи не бути.
У чому більше гідності: скоритись
Ударам долі і лягти під стріли,
Чи опором зустріти чорні хвилі
Нещасть — і тим спинити їх? Заснути,
Померти – і нічого, лиш зазнати,
Як сон позбавить болю, нервів, тіла,
А з ними і страждань. Така розв’язка
Цілком годиться. Так, заснути, спати –
І що, і сни дивитися? Проблема
Одна: які нам сни присняться, мертвим,
Коли земні марноти відшумлять?
І тут сидить вагання: ще хоч трохи
Побути, вік добути свій, а звідси –
Примноження нещасть. Якби не це,
То хто із нас терпів би ці знущання:
Ці утиски верхів, апломб нікчем,
Зневажене кохання, беззаконня,
Нахабство влади, напади на честь,
Якими послуговується підлість,
Хто став би це терпіти, адже можна
Звичайним лезом зупинити хід
Усіх страждань? І хто тягнув би далі
Життєву лямку і стікав би потом,
Якби не страх – а що там, після смерті,
У тій країні з інших географій,
Що з неї не прийдуть мандрівники?
І страх нам каже витерпіти муки
Тутешні, добре знані, й не шукати
Незнаних, потойбічних. Винен розум –
Це він блідими робить нас і барви
Поривів наших, а відважні плани
По роздумах воліємо відкласти
І зовсім поховати. Хтось тут є?
Офелія! За мене помолися,
Прекрасна німфо, грішного згадай.
Монолог Гамлета “Бути чи не бути” є одним з найвідоміших літературних творів, який символізує екзистенційні питання, що хвилювали людство протягом століть. Цей монолог Вільяма Шекспіра відображає роздуми героя про життя, смерть, сенс існування та моральний вибір, що постає перед кожною людиною.
У першій частині монологу Гамлет розмірковує над питанням: “бути чи не бути?” Він розглядає життя як джерело страждань, яке постійно кидає “каміння й стріли долі навісної”. Зіткнення з труднощами породжує питання, чи варто миритися з ними, чи краще спробувати покінчити з усім, “піднявши руки”, тобто, наклавши на себе руки. В образі “сну” герой бачить смерть як можливість позбутися “боління серця і мирських турбот”. Проте навіть у сні є страх – страх перед тим, що буде після смерті. Це нерозв’язане питання викликає у Гамлета сумнів і змушує його вагатися.
Друга частина монологу присвячена роздумам про те, чому людина продовжує жити попри всі страждання. Гамлет перераховує різні негаразди, які терпить людина: “штурхани і кпини часу”, “панську кривду”, “муки ненависного кохання”, “зневагу прав”, “глузування черні”. Він запитує себе, чому б не звільнитися від цього “солоного життя”, адже шлях до позбавлення лежить у власних руках. Проте страх перед невідомістю після смерті – “країна невідома”, з якої немає повернення – зупиняє його. Гамлет говорить, що це сумління робить людей боягузами, змушує терпіти та не наважуватись на кардинальні зміни.
Ця нерішучість і страх перед незвіданим “замість летіти до незнаних меж” є центральною темою монологу. Гамлет підкреслює, що саме сумніви перетворюють людей на боягузів і призводять до того, що багато значущих рішень залишаються невиконаними. Сумління, страх перед невідомістю та сумнів у правильності власних дій змушують людину залишатися в межах звичного, навіть якщо це означає терпіти болісні страждання.
Заключні рядки монологу акцентують увагу на тому, як думки й сумніви позбавляють рішучості. Гамлет зазначає, що мляві роздуми роблять дії слабкими та млявими, перетворюючи їх на щось нетривке та непродуктивне. Його роздуми завершуються зверненням до Офелії, де він, ніби забувши про свої терзання, звертається до неї з проханням пам’ятати його у своїх молитвах.
Монолог Гамлета є глибокою філософською розповіддю про дилему життя та смерті. Він відображає страх людини перед незнаним, що є причиною людської слабкості, та парадокс людського існування – бажання позбутися болю, але й страх перед тим, що буде після цього. Сила монологу полягає в його універсальності – він ставить питання, на які немає однозначної відповіді, проте які є актуальними для кожного, хто замислюється над сенсом життя та вибором між стражданнями та невідомістю.